Lasitaidenäyttely siirtyi QR-koodien taakse

16.10.2017

Suomalaisen uniikin lasitaiteen kysyntä ulkomailla on jatkuvassa nousussa. Se, että taiteen taustalla on tinkimätön toteutus, uniikki tarina ja aitous, tekee siihen sijoittamisesta mielenkiintoista ja houkuttelevaa. Myös Kiinan markkinat ovat aukeamassa suomalaiselle taiteelle. 

Näyttelyjärjestelyiden yhteydessä kävi ilmi, että Kiinassa teoksiin halutaan tutustua mobiiliruudulta QR-koodi skannaten. Kiinassa 900 miljoonaa käyttäjää on aiheuttanut digitsunamin, jossa WeChat-sovellukseen liitetty digitaalinen lompakko ja maksaminen toimii koodien skannaamisella. Tapa tutustua tuotteisiin on jo niin olennainen osa Kiinan kulttuuria, että loimme näyttelyyn mahdollisuuden selata teoksia teostietoineen myös suoraan älypuhelimen ruudulta QR-koodien avulla. 

Kiinassa digitaalinen viestintä on jo erittäin vahva osa kulttuuria ja näyttelyn saama huomioarvo on ylittänyt uutiskynnyksen. Art media teki ison jutun näyttelystä eri medioihin ja some-kanaviin maan laajuisesti. Näyttelyn avajaisista on tehty uutisreportaaseja ja monet taideasiantuntijat suosittelevat näyttelyä omissa verkostoissaan. 

”Kaikki haluavat kuvata jonkin teoksen itsensä ja taiteilijan kanssa. Vierailijat ovat ihastuksissaan ja pyytävät minulta 10 sekunnin esittelyn ja jakavat sitä somekanavissa.”

Ritva-Liisa kertoo kokemuksistaan. 

Sijoittajat ja taidekeräilijät rakastavat löytää uusia kykyjä, joiden teosten tarina puhuttelee. Lisääntyvien taideväärennösten myötä arvostetaan mahdollisuutta tutustua suoraan taiteilijan teoksiin ja näin taataan teosten aitous. Erityisesti Kiinan markkinoilla taiteilijan kokemuksella ja monialaisuudella on suuri arvo. Taiteilijan ja teosten arvostus kasvaa ulkomaisen näyttelytoiminnan ja taidehuutokauppojen avulla. 

Shanghain näyttelyssä järjestetään 21.10.2017 myös kutsuvieraille suunnattu Art & Wine -tapahtuma, jossa paikalliset galleristit, taideharrastajat ja -sijoittajat saavat mahdollisuuden tavata Ritva-Liisan ja kuulla teoksia inspiroineet tarinat taiteilijalta itseltään.

Web-galleria tukee taidehankintaa

Taide on siirtynyt internetiin. Suurista gallerioista esimerkiksi Saatchi on panostanut vahvasti digitaalisuuteen. Halusimme, että galleristeilla, museoilla, taidesijoittajilla ja muilla teoksista kiinnostuneilla on mahdollisuus päästä tutustumaan myös kellonajasta tai paikasta riippumatta. Näyttelyn tueksi luotuun virtuaaliseen galleriaan kirjautuneena teoksista kiinnostumisen osoittaminen on painalluksen päässä ja teostiedustelut välittyvät reaaliaikaisesti asiakaspalveluun.

Ritva-Liisan Pohjalaisen lasitaide on vaikuttavimmillaan nähtynä ja koettuna näyttelyssä, mutta web-gallerian avulla sen kiinnostavuus avautuu globaalisti.